Efterord till ”Tagg i hjärtat”, av Lena Kjersén-Edman

Det var Cannie Möllers pappa som år 1947 hittade på dotterns dopnamn. Om honom, den excentriske pappan alltså, kan du lösa i Cannie Möllers två första böcker i den sjölvbiografiska serien om Liv, ungdomsromanerna ”Levande livet” och ” Liv & Döden”.

Nör Cannies pappa dog i TBC fick hon som det äldsta barnet ett stort ansvar för sin tolv år yngre syster. Den unga Cannie Möller kom inte in på regiutbildningen DI, fast hon så görna – precis som tonåriga Liv i ”Liv & Lusten” – ville arbeta med teater.

Istället pluggade hon teater- och filmvetenskap och bildade tillsammans med några kamrater den turnerande gruppen Vi-teatern.

År 1983 debuterade Cannie Möller som författare.

Den pacifistiska SF-boken ”Kriget om källan”, som skildrar en väpnad konflikt mellan två; systerbyar, fick till författarens förvåning och fröjd hederspris i bokförlaget Rabén & Sjögrens pristävling om bästa ungdomsbok. Sedan dess har Cannie Möller skrivit ett tjugotal böcker, mest ungdomsromaner, några barnböcker samt ett par vuxenromaner.
Men nästan lika mycket som hon är prosaförfattare är denna lysande kvinna skrivkursledare, inspiratör, dramatiker, regissör och skådespelare.

Vilken glöd!

Cannie Möller är en av de drivande i Föreningen för teater och dokumentation (TEODOK) i Järfälla. Det var hon som för tjugosex år sedan skrev föreningens första pjäs , dundersuccén ”Johanna från Kallhäll”.

Några av Cannie Möllers bästa ungdomsromaner, rasismberättelsen ”Lucia” och rövarhistorien ” Stortjuvens pojke” var förresten pjäser innan de blev böcker.

I mars 2007 hade TEODOK urpremiär på en fortsättning på Johannapjäsen. Den våren såg tvåtusen personer den mustiga musikteaterföreställningen ”Änglar över Kalhäll” – som handlar om hur det står till med människovärdet i förorten Kallhäll idag.

Tjugotvå år efter det att ”Kriget om källan” kom ut fick SF-boken en fristående fortsättning i den kusliga framtidsskildringen ”På andra sidan floden”. Jag tror att humanisten och miljökämpen Cannie Möller i SF-böckerna vill berätta om sin oro för att rovdrift och egoism ska förstöra allt det fina som vi människor har byggt upp tillsammans.

I de feministiska SF-böckerna om Felicia handlar det om så ruskiga saker som genetisk manipulation, men också om att människor har ett val mellan att handla ont eller handla gott.

Om dessa både skrämmande och fascinerande val , om bråkiga samveten och om känsliga hjärtan, handlar allt som Cannie Möller skriver. När jag ska skriva den här lilla essén så ringer jag upp författaren för att fråga om hon har något särskilt att säga om ”Tagg i hjärtat”. Alltså om berättelsen om den förälskade Mia som skriver en pjäs med Orfeus och Eurydike-tema, som repeteras i en gammal fabrik och som samtidigt utspelas i en grym verklighet.

Då händer något underligt. Cannie börjar tala med mig om människorna i ”Tagg i hjärtat” som om hon känner dessa människor i underjorden. (Det kanske hon gör?)

Hon säger att Mia inte får ge upp. Och hon berättar att hon och Mia har en överenskommelse om att Mia inte kan ta ansvar för sångerskan Helens destruktiva handlingar. Cannie säger också att hon älskar Ronny. för tänk så enkelt det skulle ha varit för honom att bara strunta i Helené

Ett av de allra finaste priser som Cannie Möller fått är Nils Holgerssonplaketten. Så här skrev 2007 års prisjury bland annat:

Hon har modet att skriva om det våld och den utsatthet många av dagens ungdomar befinner sig i, såsom i ”Balladen om Sandra Ess” och romansviten om Lucia som följs upp av ”Med himlen som tak”, där hon belyser olika relationer och möjligheter till konfliktläsning. Hon är nyanserad, ständigt högaktuell, trovärdig och förankrad i en stark människokärlek och framtidstro.

Lena Kjersén Edman

P S: 1. ”Tagg i hjärtat” är tillägnad alla som känt en tagg i sitt hjärta.

P.S: 2 Cannie Möllers pappa hade helst velat döpa sin dotter till Canine, men prästen vägrade. Om denna namnkompromiss säger Cannie stillsamt: ”Tack snälla prästen!”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s